פיזיותרפיה לגב

שמונים אחוז מהאוכלוסייה חוו או חווים כאבי גב, שנגרמים מסיבות מגוונות ומשפיעים מאוד על איכות החיים של הסובלים מהם. בעזרת פיזיותרפיה שנחשבת לטיפול שמרני, ניתן להפחית את הכאב ולמנוע ממנו להפוך לכאב כרוני, לחזק ולהגמיש את שרירי הגב כדי למנוע הישנות של הבעיה, וכמובן לקבל הדרכה לתנועה נכונה בשגרת היום-יום.

יש לך גב

מבחינה אנטומית, הגב הוא החלק האחורי של גופנו והוא המקום של איברים פנימיים חשובים כמו הריאות והכליות. הגב מורכב משפע של שרירים, גידים, עצמות ועצבים שתוחמים את עמוד השדרה, מספקים תמיכה לראש וכן כוח, יציבות, גמישות ותמיכה לאחורי הגוף. לכל אורכו של עמוד השדרה נמצאים השרירים הזוקפים שמשתתפים בשפע של תפקידים, החל מעמידה וקימה מישיבה לעמידה וכלה בפעילויות ספורט כמו ריצה וקפיצה.

כאבי גב

בגלל העובדה שהגב מורכב מאיברים רבים שפועלים במקביל ובצורות שונות כמעט בכל סוג של עשיה, כאבי גב הם כאבים נפוצים מאוד. כאבי גב יכולים גם להיות הקרנה של כאב באיברים פנימיים וכן עלול להקרין כאב אל הגפיים ולגרום, בין השאר, גם לחולשה או לחוסר תחושה בגף. את כאבי הגב ניתן למיין על פי סטנדרטים שונים כמו מיקום הכאב, בגב העליון, באמצע הגב, בגב החתון או בעצם הזנב. מיונים נוספים של כאבי גב הם על פי עצימות הכאב, משך הכאב והגורם לכאב. פעמים רבות, הסיבה לכאב אינה מתגלה כלל.

למה כואב לי?

כאבי גב הם כאבים ממקורות רבים ומגוונים. כאבי גב יכולים להגרם מנזק מבני כמו פריצת דיסק או ניוון שלו, מפעילות גופנית ללא בקרה או מחוסר פעילות, ממחלות פנימיות, ממחלות ניווניות, מטראומה כתוצאה מתאונה או מפציעת ספורט, מדלקות או מגידולים וכן מגורמים פסיכולוגיים כמו לחץ וחרדה, עייפות ומתח נפשי. בחלק מהמקרים, תלוי בעצימות הכאב ובאיכות הטיפול, עלול כאב גב להפוך לכרוני. הטיפול בכאבי גב, במרבית המקרים, עוסק בעיקר בהפחתה או העלמה של הכאב.

יש לזה פתרון?

כאבי גב זוכים לשלל פתרונות וטיפולים. החל מהתערבויות כירורגיות שונות וכלה בטיפולים אלטרנטיביים כמו דיקור ורפלקסולוגיה או טיפולים שנויים במחלוקת כמו טיפולים בחשמל או כירופרקטיקה. אבל מרבית הטיפול מתייחס לכאב, שמשפיע באופן ניכר על איכות החיים של הסובל מכאבי גב. הטיפול בכאב כולל טיפולים תרופתיים, שימוש בחום ובקור, הזרקת סטרואידים ותרופות במטרה לגרום להקלה זמנית בכאב. בנוסף, קיים טיפול פיזיותרפי המתאים לטיפול בכאב, לשיפור המצב והכושר הגופני ולמניעת כאבי גב עתידיים.

פיזיותרפיה?

פיזיותרפיה היא מרכיב חשוב בטיפול בכאבי גב. הפיזיותרפיה יכולה לשמש לטיפול בכאבי גב, לשיקום לאחר כאבי גב ולמניעה של הישנות כאבי הגב. טיפול פיזיותרפי לכאבי גב יכלול גם הסבר על הסיבה לכאבים והדרכה כיצד לשנות הרגלים כדי למנוע כאבי גב נוספים בעתיד. בתחום הטיפול בכאבי גב, ישנו טיפול להפחתת הכאב וטיפול של תרגילי פיזיותרפיה שמתבצעים בפיקוח פיזיותרפיסט ומטרתם לחזק ולהגמיש את שרירי הגב, שיפור של הכושר ושל התנועתיות, ניסיון למנוע את הפיכת הכאב לכאב כרוני ומניעת החמרה של המצב הקיים. חשוב להקפיד על שגרת הטיפולים הפיזיותרפיים וכן להתאמן בבית, על פי המלצות הפיזיותרפיסט ובהתאמה, כדאי לשלב פעילות גופנית בשגרת היום יום כדי לסגל התנהגות נכונה ומונעת כאב.

סיכום

כאבי גב יכולים להופיע בגילאים שונים, מסיבות שונות ובדרגות שונות של חומרה. המשותף לכל הסובלים מכאבי גב הוא שהם יכולים להרוויח מטיפול פיזיותרפי לגב. תרגילים פיזיותרפיים מחזקים ומגמישים את שרירי הגב ומשפרים את היכולות מבחינת תנועה. גם מי שנזקק לטיפול רפואי נוסף, החל משיכוך כאבים וכלה בהתערבויות כירורגיות שונות, יוכל להטיב את מצבו ולמנוע חזרה או החמרה של כאבי הגב בעזרת תהליך שיקומי באמצעות פיזיותרפיה. גם מי שאינו סובל מכאבי גב אך מעוניין למנוע אותם מראש, יכול להיעזר בייעוץ של פיזיותרפיסט לתרגילים והרגלים שיוכלו לעזור לכם לא להגיע בכלל לכאבי גב.

שאלות ותשובות בנושא פיזיותרפיה לגב:

כאבי גב הם אחד המצבים השכיחים מהם אנשים סובלים, ופיזיותרפיה יכולה להוות טיפול יעיל עבורם. פיזיותרפיסטים יכולים לעזור למטופלים להפחית את הכאב שלהם, לשפר את הניידות והגמישות שלהם ולחזק את השרירים התומכים בעמוד השדרה. פיזיותרפיה יכולה גם לסייע במניעת פציעות גב עתידיות על ידי לימוד המטופלים מכניקת גוף נכונה ויציבה. בנוסף, פיזיותרפיה יכולה לספק תמיכה רגשית וכן לסייע בהפגת מתחים, אשר לעיתים קרובות יכולים להיות גורם תורם לכאבי גב.

פיזיותרפיה היא דרך מצוינת להפחית כאב, לשפר את הניידות ולהחזיר את התפקוד. עם זאת, אנשים רבים תוהים כמה זמן ייקח לראות תוצאות מפגישות הפיזיותרפיה שלהם. התשובה תלויה בחומרת הפציעה או המצב ובתגובתו של הפרט לטיפול. ככלל, רוב האנשים יכולים לצפות לראות שיפור מסוים תוך 4-6 שבועות מתחילת הפיזיותרפיה, כאשר תוצאות משמעותיות יותר נראות לאחר 8-12 שבועות.

כאבי גב הם בעיה נפוצה המשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם. פיזיותרפיה היא אחד הטיפולים המומלצים על ידי רופאים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות לטיפול בכאבי גב. אך האם יש עדויות לפיזיותרפיה יעילה בטיפול בכאבי גב? התשובה היא כן. סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שפורסמה לאחרונה בכתב העת American Journal of Preventative Medicine מצאה כי חולי כאבי גב שקיבלו פיזיותרפיה חוו שיפור משמעותי בכאב, בתפקוד ובאיכות החיים בהשוואה לאלו שלא קיבלו פיזיותרפיה. מה זה אומר עבורך? אם אתה חווה כאבי גב, יש סיכוי טוב שפיזיותרפיה יכולה לעזור משמעותית ולשפר את חיי היומיום שלך.