מכון פנדה פיזיותרפיה 

סמטת בית הבד 3 ת"א

Panda PT
מכון פנדה פיזיותרפיה 
סמטת בית הבד 3 ת"א
054-775-8428

כאבי גב תחתון

Female touching back suffer from backache. African woman with lower lumbar, spinal or kidney ache

אם חציתם את גיל ה – 20, סביר להניח שגם אתם, כמו רבים נוספים, כבר הספקתם לחוות את מה שנקרא בשפה עממית ופשוטה "כאבי גב".
כאב גב בשכמות, כאב גב בצדדים או כאב גב הכי לא נעים – כאב גב תחתון. כאב כזה שגורם לכם לרצות לעזוב באופן מיידי את כל מה שאתם עושים, לשכב על משטח קשיח ולמצוא מכון עיסויים הקרוב ביותר למקום הימצאותכם.

אבל האם עיסוי יעזור באמת וישחרר אותכם מכאבי גב תחתון באופן מוחלט? סביר להניח שלא ומוטב לפנות לפיזיותרפיה.
מה זה פיזיותרפיה אתם שואלים ואיך בדיוק היא תצליח לעזור לכם? בואו ונצלול פנימה ביחד עם מכון פנדה פיזיותרפיה שמתמחה בסוגי פיזיותרפיה רבים.

מה הם כאבי גב תחתון?

על מנת שנצליח למקם אותכם מבחינת מפת הכאב, מוטב שתדמיינו שהגב שלכם מתחלק לגב עליון (צלעות ומעלה) וגב תחתון (מתחת לצלעות ועד אזור העכוז).

כאבי גב תחתון מכון פנדה פיוזתרפיה
כאבי גב תחתון

ממה נובעים כאבי גב?

חשוב להבין שכאב גב, זהו כאב שמופיע מסיבה כזו או אחרת והוא לא תוקף אותנו ככה סתם פתאום. לכאבי גב יש סיבות ולעיתים קרובות אותן הסיבות יכולות להתרחש זמן מה לפני הופעת הכאב, כך שהאדם לא יקשר בין הדברים.
כאב גב יכול להיגרם מחוסר פעילות ספורטיבית (כאשר השרירים שלנו נוקשים ולא גמישים דיו) וכל פעולה יכולה לגרום לפציעה.
כאב גב תחתון יכול להיגרם גם מפעילות ספורטיבית לקויה – כאשר בטרם האדם התחיל פעילות ספורטיבית, הוא לא עשה חימום מספיק ארוך (אם בכלל) והשריר נפגע כתוצאה מעומס גדול מדי עליו בעודו לא מוכן לו.
בנוסף, כאבי גב תחתון יכולים להיות מושפעים מעישון וצריכת אלכוהול, עבודות שבהן נדרשת ישיבה לאורך הזמן, הרמת משקלים בצורה לא נכונה (כאשר מאמצים את שרירי הגב ולא את שרירי הרגליים).
כאב גב יכול להיות גם חלק מתסמונת קדם וסתית או לנבוע ממחלות שונות דוגמת אנדומטריוזיס או תסמונת כאב כרונית וכן הלאה.
ולבסוף, חשוב גם להדגיש שכאב גב יכול להיות כאב נקודתי או כאב גב מפוזר ובזמן שמדובר בכאב גב מפוזר – הרבה יותר קשה להגיע למקור הבעיה.

 האם יש דרגות לכאבי גב תחתון?

קיימת חלוקה לפי כאב גב שהוא חד לכאב גב שהוא כרוני.
אנחנו רגילים להתייחס לכאב חד ככאב שמופיע בפתאומיות ועובר תוך כמה שעות, אך במקרה של כאב גב תחתון חד וחריף, אנחנו יכולים לדבר על כאב גב שיכול להימשך כמה שבועות טובים.
במידה וכאב גב נשאר איתנו לאורך הזמן, כאשר הוא חוצה רף של שלושה חודשים – כאן אנחנו כבר מדברים על כאב גב כרוני – כזה שסביר להניח ילווה אותנו פרק זמן ממושך מאוד.

בראש ובראשונה, מה ניתן לעשות על מנת להתגבר על כאב גב?

אם אנחנו מדברים על טיפול קצר מועד, כזה שמטפל אך ורק בתסמין שהוא כאב גב תחתון, משככי כאבים הם הפתרון המהיר לסיטואציה.
בנוסף, טיפול בחימום המקום הכואב יכול אף הוא לעזור להרפיית השרירים ולהפסקת הכאב.
מה שחשוב להבין זה שכאב גב תחתון זהו רק תסמין לבעיה אמיתית – שיכולה להיות, כאמור, מתיחה בשריר או אף קרע קטן בו, פגיעה בגידים, בעיה בעצמות וכן הלאה.
לכן, אם חווים כאבי גב תחתון יותר מפעם אחת ברצף או במידה ומדובר בכאב גב שכבר הפך להיות כאב גב תחתון כרוני – יש צורך להתעמק ולטפל בבעיה האמיתית.

איך ניתן לגלות מה מקור הבעיה?

באמצעות פנייה לרופא. הוא מצידו יבדוק את המטופל, יבקש ממנו לקבל היסטוריה מקיפה כל הניתן על פעילויות פיזיות יוצאות דופן שהוא עשה לאחרונה, ישאל אותו האם מדובר באפיזודות חוזרות ולעיתים גם ישלח את המטופל שלו לבירור נוסף אצל נוירולוג, על מנת לשלול אפשרויות של פגיעה בעצבים.
בנוסף, לרשות הרופא עומדות מגוון בדיקות הדמיה, שיעזרו לגלות איפה מקור הבעיה ומה ניתן לעשות עם זה.
חשוב לציין, שבמידה ומדובר בכאב גב שהוא לא ספציפי ונקודתי – לעיתים קשה לגלות את מקור הבעיה שכן הבעיה יכולה להיות בחלק אחר לחלוטין של הגוף.
לרוב, לאחר גילוי מקור הבעיה, רופא מטפל יעדיף לשלוח את הפציינט שלו לטיפול פיזיותרפי.

מה זה טיפול פיזיותרפי?

אנחנו רגילים לחשוב על טיפול פיזיותרפי כטיפול שכולל אך ורק עיסוי למקום הכואב, אך מדובר בהרבה מעבר לכך.
טיפול פיזיותרפי יכלול בין היתר אבחון ברור של מקום וסיבת הכאב ויידע לתת מענה גם לכאב שמקורו במקום אחר בגוף ולאו דווקא בגב תחתון.
נכון, טיפול פיזיותרפי יכלול בין היתר גם עיסויים, אך הוא יתמקד בפתרון נרחב יותר לבעיה הקיימת – באמצעות שימוש בתרגילים מיוחדים שיעזרו לשריר או עצב שנפגעו וישפרו את גמישותו ואת טווח התנועה שלו.
בנוסף, טיפול פיזיותרפי יכול להשתמש, בין היתר, גם בחשמל ובחום, במידה והמטפל רואה זאת לנכון.

האם יש צורך להתמיד בטיפולים פיזיותרפיים?

בוודאי שיש צורך. וחשוב גם לציין שטיפול פיזיותרפי אינו מתחיל ונגמר רק במכון פיזיותרפי. המטפל מתאים למטופל שלו תרגילים שנועדו לתת מענה לבעיה איתה הוא הגיע וככל הנראה הוא יבקש מהמטופל להתמיד בתרגילים האלה גם בבית, בתקופה שהיא בין טיפול לטיפול.
בנוסף, לעיתים המטפל יבקש מהמטופל לרדת במשקל (למשקל יתר יש השפעה רבה על עמוד השדרה שלנו, מה שמצידו עלול להוביל לכאב גב תחתון, בשל עומס יתר).

ממה כדאי להימנע בזמן טיפול פיזיותרפי?

לא נחדש לאף אחד את הצורך להימנע מצריכת אלכוהול ומעישון. שני הגורמים הללו יכולים להשפיע רבות על הצלחת הטיפול ועל שיפור או חוסר שיפור במצב המטופל.
בנוסף, גם אם נדמה שהדבר הטוב ביותר שאתם יכולים לעשות למען הגב שלכם זה לנוח ולא לעשות שום פעילות ספורטיבית – אין זה נכון.
פעילות ספורטיבית מתונה ומותאמת למצבכם רק תועיל לכם ותשפר את גמישות השרירים ואת הסיבולת – דבר שיפחית את הישנות הפגיעה.

ביחד עם הפיזיותרפיה, מה הפעילות הספורטיבית שהכי מומלצת לכאבי גב תחתון?

בראש ובראשונה נדגיש שריצה לא נחשבת לספורט שמיטיב עם כאב גב מכל סוג שהוא ומומלץ להימנע מריצה בזמן הטיפול.
בנוסף, כל ספורט שמצריך מכם להרים משקולות וחפצים כבדים – אינו נחשב לספורט שבריא במצבים כאלה.
הבנו מה לא, אז מה כן?
שחייה היא פעילות ספורטיבית הכי טובה בכל מה שקשור בעמוד השדרה והיא מקלה רבות על כאבי גב. הסיבה לכך טמונה בזה, שבתוך המים משקל הגוף שלנו משתנה ועומס על עמוד השדרה והשרירים משתנה אף הוא.
לכן, במידה ויש אופציה לשלב טיפולי פיזיותרפיה ופעילות ספורטיבית של שחייה – מדובר בדבר הטוב ביותר שתוכלו לעשות למען הגב שלכם.
גם הליכה בקצב מתון מיטיבה עם כאבי גב ותורמת לירידה במשקל – דבר נוסף שיכול להקל רבות על כאבי גב תחתון ועליון כאחד.

האם ישנם מקרים בהם פיזיותרפיה לבדה לא תעזור?

כן, ישנם מקרים שבהם פיזיותרפיה לבדה לא תהיה הפתרון לבעיית כאב גב שלנו.
במקרים שבהם יש פריצת דיסק, נזק נוירולוגי לעצבים, הצרת תעלות של שורש העצב או בכללי, במקרים בהם בעיות הגב שלנו לא נפתרות או אף מחמירות עם הזמן –  לעיתים נאלץ לשקול אופציה של ניתוח, על מנת לפתור את הבעיה.

האם מדובר בניתוח מסוכן?

חשוב לציין שכל ניתוח הוא ניתוח שכרוכים בו סיכונים כאלה ואחרים, החל מסיכונים הקשורים בהרדמה ועד לסיכונים הכרוכים בהסתבכות כזו או אחרת.
מוטב להיות מודעים לעניין ולהתייעץ עם הרופא המטפל בטרם מקבלים החלטה.
בכל מקרה, גם אם אין ברירה חוץ מלהגיע לניתוח – פיזיותרפיה היא עדיין כלי משמעותי שבו יש להשתמש לשיקום של לאחר הניתוח.

ולסיום, כמה פרטים חשובים נוספים על פיזיותרפיה

כמה הטיפול הפיזיותרפי בכאבי גב תחתון יכאב לנו?

ובכן, מדובר בדבר מאוד אינדיבידואלי. חשוב להבין שטיפול פיזיותרפי יכול להיות מלווה בכאב וחוסר נעימות מסוימים, שכן הכל תלוי בסוג הפגיעה בה מטפלים ובסיבולת כאב האישית של כל מטופל ומטופל.
בכל מקרה, במידה ומדובר בכאבי שונים מהכאב שעמו המטופל הגיע או שהכאבים הרגילים מחמירים (או אינם משתפרים כלל) – חשוב ליידע את המטפל הפיזיותרפיסט על מנת שהוא יוכל לדייק את הטיפול יותר.

כיצד יודעים שהטיפול הפיזיותרפי לכאבי גב תחתון אכן הצליח?

בצורה אידיאלית – יודעים כאשר הכאבים יחלפו כאילו לא היו. במציאות, לא תמיד הכאב נעלם לחלוטין ולתמיד – גם פה הכל קשור למה גרם לאותה הפגיעה וכתוצאה מזה לכאב.
לכן, כאשר עוצמת הכאב פוחתת או טווח התנועה של המטופל, שהיה מוגבל לפני הטיפול, משתפר – ניתן להגיד בבטחון מלא שהטיפול הפיזיותרפי אכן הצליח.

האם טיפול פיזיותרפי תמיד דורש מהמטופל להתפשט?

כמובן שהכל תלוי במקום שבו הפיזיותרפיסט אמור למקד את הטיפול, אך ככלל ניתן לומר שמטופל לא נדרש להתפשט, בעיקר אם זה לא משהו שהוא מרגיש איתו בנוח.
חשוב לזכור שברגע שמגיעים לטיפול פיזיותרפי, זה כאילו מגיעים לשיעור ספורט ויש צורך להתאים את הבגדים שלנו לטיפול – בגדים קלילים, לא עבים מדי ובעיקר נוחים – על מנת לא להגביל אותנו בתנועה ובתרגילים.

כיצד בוחרים את המטפל הנכון לנו?

ובכן, בראש ובראשונה חשוב להרגיש בנוח עם המטפל ולסמוך עליו – מדובר בחוקי ברזל לבחירת מטפל.
בנוסף, חשוב לגשת למטפל שמתמחה בסוג הפגיעה שיש לנו – במקרה זה כאשר מדובר בכאבי גב תחתון, נרצה לבחור מטפל שמתמחה באזור זה ויש לו הצלחה מוכחת בתחום.
חשוב לבדוק מראש מה משך הטיפול – טיפולים יכולים להיות באורך של בין חצי שעה לשעה ויש חשיבות גדולה לדעת מראש מה הוא משך הטיפול וכמה טיפולים בערך נצטרך. מדובר בשאלות לגיטימיות למטפל שלכם וכדאי לשאול אותן.
ולבסוף – טיפול פיזיותרפי זהו כלי נהדר לטיפול בכאבי גב בכלל ובכאבי גב תחתון שהפכו כרוניים בפרט ולעיתים טיפול פיזיותרפי הוא זה שמאפשר לנו להימנע מניתוחים מורכבים ועוזר לנו לשפר את איכות החיים שלנו.

מוזמנים לצפות בסרטון הקצר: כאב גב ממקור דיסק

 

שאלות ותשובות בנושא: כאבי גב תחתון

כאבי גב תחתון הם אחד המצבים הרפואיים הנפוצים והמתישים ביותר בעולם. זה משפיע על אנשים בכל הגילאים ויכול להיות מגוון רחב של סיבות, מיציבה לקויה ועד למצבים רפואיים בסיסיים. במאמר זה נבדוק כמה מהגורמים הנפוצים ביותר לכאבי גב תחתון וכיצד ניתן למנוע אותם.
כאבי גב תחתון הם בעיה נפוצה שיכולה להיגרם מגורמים רבים ושונים, כולל יציבה גרועה, חוסר פעילות גופנית ופציעה. כדי להפחית את הסיכון לפציעה או כאבים נוספים, חשוב להבין מאילו פעילויות יש להימנע אם אתם סובלים מכאבי גב תחתון. במאמר זה, נדון בכמה מהפעילויות שיש להימנע מהן אם יש לך כאבי גב תחתון על מנת למנוע נזקים נוספים או אי נוחות.
כאבי גב תחתון הם בעיה שכיחה המשפיעה על אנשים רבים. זה יכול להיגרם ממגוון גורמים, כולל יציבה לקויה, חוסר פעילות גופנית, שרירי ליבה חלשים ואפילו מתח. למרבה המזל, ישנם תרגילים ומתיחות שיכולים לעזור להפחית כאבי גב תחתון ולשפר את הבריאות הכללית. במאמר זה, נדון בתרגילים ובמתיחות השונות שיכולים לסייע בהפחתת כאבי גב תחתון וכיצד לשלב אותם בשגרת היומיום שלך.

תוכן עניינים

אודות המחבר:

Picture of אור אהרון

אור אהרון

פיזיותרפיסט משנת 2017 בוגר תואר ראשון B.P.T בעל תעודת הסמכה ממשרד הבריאות.
מנהל קליניקה פרטית בתל אביב ובמקביל מנהל מערך פיזיותרפיה במחלקת הנוער מכבי ת"א בכדורגל.

מאמרים נוספים בנושא:

Woman has shoulder pain
פיזיותרפיה לכתף

כאבים בכתף

כאבי כתף הם אחת מתלונות השרירים והשלד השכיחות ביותר, המשפיעות על אנשים מכל הגילאים והרקעים. בין אם אתם ספורטאים מקצועיים או עובדי משרד המרותקים לשולחן

קרא עוד »
Easing pain in knee area
פיזיותרפיה לברך

כאבים בברך

כאבי ברכיים, הם מצב שיכול להשפיע באופן משמעותי על איכות חייו של האדם. הם יכולים להיגרם ממגוון גורמים, החל מפציעה, שימוש יתר במפרק הברך, דלקת

קרא עוד »
Sports massage. Therapist working with shoulders
פציעות ספורט

פיזיותרפיסט ספורט

פיזיותרפיה ספורטיבית, היא תחום התמחות של פיזיותרפיה המתמקד בהערכה, אבחון, טיפול ומניעה של פציעות הקשורות לספורט ופעילות גופנית. זהו תחום הדורש הבנה מעמיקה של הביומכניקה

קרא עוד »

Panda PT
מכון פנדה פיזיותרפיה 
סמטת בית הבד 3 ת"א

לקבלת ייעוץ מקצועי וקביעת תור אנא השאירו פרטים או התקשרו 
054-775-8428

בשליחת טופס זה הנך מאשר/ת את תנאי השימוש ואת מדיניות הפרטיות באתר.